Un coleg mi-a spus deunăzi o poantă. „Zi un metal preţios din trei litere!”. Eu zic „aur”. „Nu, este fer”. Şi aşa cum plângeau ţiganii când s-a terminat filmul Titanic din motiv că se duce atâta „fer” pe fundul mării în loc să îl care ei la fier vechi, tot aşa şi administraţia Mazăre (am înclinat să spun fosta, însă încă nu m-am dumirit cu Decebal Făgădău) a plâns atunci când n-a reuşit să pună mâna pe Portul Constanţa.
Personal, nu am crezut că se va întâmpla acest lucru şi am să vă spun de ce: prea mulţi bani se învârt în dane, prea multe interese din Bucureşti. Nicuşor Constantinescu şi Mazăre şi Strutinsky, toţi la un loc, şi tot era prea mare căciula.
Acum pe val sunt afacerile cu cereale, dar ce a mers şi ce va merge întotdeauna în port este fierul vechi. Luaţi-o la pas spre Cuibul Reginei (dana zero pentru cei mai tineri, unde acostează Nava Şcoală Mircea) şi pe dreapta o să vedeţi munţi de fier vechi care aşteaptă la încărcare. Şi, cum afacerile cu deşeuri metalice sunt controlate din capitală, dar şi restul operaţiunilor portuare, este lesne de înţeles că, chiar şi voi, dacă aţi fi fost patronii acestor afaceri, nu le-aţi fi dat pentru nimic în lume.
Dacă mai adăugăm şi că unele dintre aceste afaceri sunt supravegheate din zona serviciilor, e clar că fosta tripletă de aur, acum tripleta penală, nu ar fi primit în vecii vecilor acţiuni la administraţia portului Constanţa. Başca faptul că nici sindicatele, nici operatorii portuari nu au digerat ideea, şi asta s-a văzut prin prisma protestelor din martie.
Dar acum apele s-au liniştit: tripleta are alte griji, mai mari decât portul, fabrici încă mai avem de tăiat la fier vechi, totul merge strună. Vorba aia, are ţara „fer”…
Scurt si complet necuprinzator. Un articol subtire, de o subtirime jurnalistica mai subtire chiar decat un Observator retoric, meditand in Parcul Tabacarie, langa inca un tomberon de gunoi varsat pe jos… „oare cine o sa curete aici?” Autorul ne invata doct in cartea de vizita ca „dacă faci o investigaţie scoţi la suprafaţă ilegalităţile sistemului şi părţile urâte ale naturii umane”. Serios? Asa cum demonstreaza aceasta povestioara de bodeguta?
Deci de la fer li se trage! M-am luminat in sfarsit ca nu e vorba de interesele legitime ale operatorilor portuari seriosi de a nu-si fi atarnat soarta economica de comportamentul arbitrar al primarului demisionar. Nu e vorba nici de interesele americanilor care investesc masiv in facilitatile din tranzitul de cereale sau in exploatarea off-shore de hidrocarburi. Ce sa mai zic de containere, de tancurile petroliere, de transporturile speciale? Clar nu de aici li s-a tras baietilor, ci de la ferul vechiu…