Toată săptămâna viitoare, începând de luni, constănţenii şi turiştii vor putea să vadă, gratuit, câte două spectacole de teatru pe zi. O noutate în Constanţa ultimilor ani, în care cultura a deţinut un rol marginal, Festivalul internaţional „Miturile cetăţii” reînnoadă tradiţia „Serilor de teatru antic” din anii ’70 şi aspiră să devină o manifestare anuală, de o amploare crescândă.
Reprezentaţiile vor fi împărţite între sala teatrului (fostul „Fantasio”) şi scena mobilă din Piaţa Ovidiu, iar participante la festival sunt şapte trupe româneşti şi două franţuzeşti. Cele două trupe din Franţa sunt Compania „Zorozora” din Grenoble şi Compania „La Naïve” din Pertuis, iar din ţară participă, pe lângă trupa din Constanţa, Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, Teatrul „Regina Maria” din Oradea, Teatrul „Tony Bulandra” din Târgovişte, Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu, Teatrul Naţional „I. L. Caragiale” din Bucureşti şi studenţii Universităţii „Ovidius”, Facultatea de Arte.
Publicul va avea la dispoziţie cele 274 de locuri din sala teatrului, precum şi circa 600 de locuri pe scaune şi pe bănci în Piaţa Ovidiu. Este important de reţinut şi că reprezentaţiile trupelor franţuzeşti vor fi supratitrate pentru ca spectatorii români să poată înţelege spectacolele.
Cu toate că festivalul îşi propune ca în anii următori să folosească spaţii neconvenţionale, adică situri arheologice care abundă în Dobrogea, această ediţie se limitează la scene convenţionale, poate şi pentru că siturile nu sunt puse în valoare şi nici o colaborare între instituţii nu a fost perfectată din timp.
Directoarea Teatrului de Stat, Dana Dumitrescu a repetat de câteva ori „Constanţa merită să aibă un festival de teatru antic”, dar nu a explicat de ce nu a meritat până acum. Şi poate că este mai productiv să punem punct şi să o luăm de la capăt, mai ales că artiştii nu pot repara nimic dintr-o istorie recentă ai cărei protagonişti, deşi au încercat prin toate mijloacele (comasare, subfinanţare, încurajarea unor veleitari şi unor simulacre de artă), nu au reuşit să-i „extermine” profesional. De fapt, este remarcabilă puterea lor de a renaşte din propria cenuşă, vizibilă în efervescenţa creativă din ultima stagiune şi cuantificabilă chiar şi în creşterea numărului de spectatori.
Până la proba contrarie, măcar să sperăm că noua (oarecum) administraţie va înţelege câte beneficii, inclusiv economice, poate aduce cultura oraşului şi judeţului. Deocamdată, Consiliul Judeţean a alocat acestui festival 345.000 lei.
Selecţionerul festivalului, cronicarul Doru Mareş, a vorbit despre piesele care vor fi reprezentate şi s-a arătat convins că ele vor avea priză la public. Două idei (ale lui Gh. Căpăţână) care vor fi puse în practică abia de la ediţiile viitoare sunt întâlnirile „dopo festival” şi o foaie zilnică a festivalului, după modelul „Secvenţei” de pe vremuri, de la Festivalul de film de la Costineşti, care ar putea fi realizată de studenţi la jurnalism.
Acesta va fi, într-un fel, momentul adevărului pentru constănţenii care cer, de ani de zile, cultură, nu circ. Iată că săptămâna viitoare li se dă din plin. Acum trebuie să arate, prin prezenţa lor la spectacole, că o vor realmente.
PROGRAMUL FESTIVALULUI INTERNAŢIONAL „MITURILE CETĂŢII”:
CONSTANŢA, 20 – 26 IUNIE 2016
Luni, 20 iunie
- Scena mobilă din Piaţa Ovidiu, ora 21.00 – Deschiderea oficială
- Scena mobilă din Piaţa Ovidiu, ora 21.30 – „HOMOCORDUS”, un spectacol de Richard Navarro, Compania Zorozora, Grenoble, Franţa
Marţi, 21 iunie
- Sala Teatrului, ora 18.00 – „EŞTI UN ANIMAL, VISKOVITZ”, după Alessandro Boffa, regia Tudor Lucanu, Teatrul Anton Pann, Râmnicu Vâlcea
- Scena mobilă din Piaţa Ovidiu, ora 21.30 – „LEONCE ŞI LENA”, după Georg Büchner, regia Mihai Măniuţiu, Teatrul Regina Maria, Oradea
Miercuri, 22 iunie
- Sala Teatrului, ora 18.00 – „ŞOBOLANUL REGE”, după Matei Vişniec, regia Radu Dinulescu, Teatrul de Stat Constanţa
- Scena mobilă din Piaţa Ovidiu, ora 21.30 – „ANTIGONA”, un spectacol de Jean-Charles Raymond, Compania La Naïve, Pertuis, Franţa
Joi, 23 iunie
- Terasa La Taclale – ora 11.30 – Colocviul „MIT ANTIC, MIT MODERN, MIT ÎN VREMURI…”
- Sala Teatrului, ora 18.00 – „HADES ŞI PERSEFONA”, spectacol prezentat de studenţii Universităţii Ovidius, Facultatea de Arte
- Scena mobilă din Piaţa Ovidiu, ora 21.30 – „DIONYSOS”, după Euripide, regia Daniele Salvo, Teatrul de Stat Constanţa
Vineri, 24 iunie
- Sala Teatrului, ora 18.00 – „UCIDEREA LUI GONZAGO”, după Nedialko Iordanov, regia Ion Sapdaru, Teatrul de Stat Constanţa
- Scena mobilă din Piaţa Ovidiu, ora 21.30 – „OTHELLO”, după William Shakespeare, regia Suren Shahverdyan, Teatrul Tony Bulandra, Târgovişte
Sâmbătă, 25 iunie
- Sala Teatrului, ora 18.00 – „DE CE HECUBA?!”, după Matei Vişniec, regia Anca Bradu, Teatrul Naţional Radu Stanca, Sibiu
- Scena mobilă din Piaţa Ovidiu, ora 21.30 – „METAMORFOZELE IUBIRII”, scenariu de Liviu Manolache şi Anaid Tavitian după autori antici, regia Liviu Manolache, Teatrul de Stat Constanţa
Duminică, 26 iunie
- Sala Teatrului, ora 18.00 – „ActOrchestra”, un spectacol de Horia Suru, Teatrul Naţional „I. L. Caragiale”, Bucureşti
- Scena mobilă din Piaţa Ovidiu, ora 21.30 – „ELECTRA”, după Sofocle şi Euripide, regia Mihai Măniuţiu, Teatrul Naţional Radu Stanca, Sibiu
Nici un comentariu