A fost a doua oară când l-am văzut în exerciţiul funcţiunii pe Andi Mihalache, dar a meritat. Noua lege a finanţării partidelor politice a adunat ceva oameni în sala „Remus Opreanu” de la Prefectura Constanţa. Primari, reprezentanţi ai ONG-urilor şi mass media. Important este, zic eu (pentru că nişte primari au avut grijă să mă asigure că şi această legea va fi încălcată), faptul că, la viitoarele locale s-au stabilit nişte reguli. Cam strânse în ceea ce priveşte finanţarea din zona gri sau neagră a candidaţilor sau partidelor.
Andi Mihalache, directorul Autorităţii Electorale Permanente filiala Sud-Est le-a prezentat celor prezenţi legea şi studii de caz, subliniind faptul că din acest moment toate donaţiile şi sponsorizările către partide şi candidaţii acestora sunt înregistrate şi monitorizate. Pe scurt, propaganda electorală are limitele ei şi toţi banii trebuiesc declaraţi la fisc. „Orice material scris, audio sau video care se referă în mod direct la un candidat sau un partid politic, este utilizat în perioada campaniei electorale, are un obiectiv electoral şi se adresează publicului larg este considerat material de propagandă electorală. Cheltuielile pentru realizarea acestor materiale sunt suportate exclusiv de beneficiarii acestora. Partidele nu pot produce materiale de propagandă electorală în regie proprie. Deci nu le pot confecţiona singuri, ci doar prin intermediul unui alt executant, ori pe bază de factură“, a explicat reprezentantul AEP Sud-Est.
Nici cu banii în campanie nu este mai bine. Nu o să vă plictisesc cu cifre, dar donaţiile şi sponsorizările sunt publice şi trebuie verificate. Adică Mătuşa Tamara nu mai este de capul ei, ci trebuie să răspundă în faţa fiscului. Interesant va fi cum vor reacţiona mass media la noile reguli electorale, dar şi cei implicaţi direct, primarele şi consilierii judeţeni.
Cum adica partidele si candidatii nu pot produce materiale de propaganda in regie proprie? Un candidat nu-si mai poate concepe singur scrisorile deschise catre alegatorii lui? E musai sa plateasca un tert care sa gandeasca si sa scrie in numele lui? Si cum adica orice material care se refera la un candidat este considerat propaganda electorala? Nu vad de ce nu poate un jurnalist, oricare ar fi el, sa scrie un editorial in care sa-si afirme simpatia sa, de simplu cetatean, pentru un candidat sau altul, fara bani, fara un contract de propaganda. O sa vina AEP-ul sa-l amendeze ca n-a avut contract, o sa prezume ca si-a luat bani sa scrie dar nu i-a declarat? Interpretarea data de expertul AEP este scandaloasa.