UPDATE
Primăria municipiului Constanţa a publicat, în cursul acestei zile, contractul dintre municipalitate şi firma controlată de deputatul Eduard Martin, Polaris M Holding, contract care poate fi vizualizat mai sus.
Radu Mazăre, fostul primar al municipiului Constanţa, a fost trimis în judecată de DNA sub acuzaţia de luare de mită, abuz în serviciu şi conflict de interese, alături de omul de afaceri Sorin Strutinsky, prietenul său loial, de asemenea acuzat de luare de mită. Totodată, în acelaşi dosar în care cei doi au fost trimişi în judecată sub control judiciar au mai fost trimişi în judecată, în stare de libertate, deputatul PSD Eduard Martin, asociat în Polaris M Holding, acuzat de complicitate la abuz în serviciu şi dare de mită, firma SC Polaris M Holding, sub acuzaţia de complicitate la abuz în serviciu şi dare de mită, viceprimarul Gabriel Marius Stan, dar şi funcţionari angajaţi în primăria Constanţa la data faptelor, acuzaţi de abuz în serviciu – Tudoriţa Tolea, Doru Aurelian Harpalete, Alina Pavel, Ghiulnihal Mutalâp şi Sorina Laura Oprea.
Polaris M Holding este firma care, în 2008, a încheiat un contract cu Primăria Constanţa, condusă atunci de Radu Mazăre, contract referitor la serviciul public de salubrizare a municipiului Constanţa.
Revenind însă la dosarul în care fostul primar al Constanţei, „revoluţionarul” Radu Mazăre, a fost trimis în judecată alături de omul de afaceri Sorin Strutinsky, cel cunoscut drept „eminenţa cenuşie” a tripletei Mazăre-Constantinescu-Strutinsky, procurorii anticorupţie susţin că, în perioada 2006-2009, Radu Mazăre, beneficiind de ajutorul lui Strutinsky Sorin Gabriel, a solicitat suma totală de peste 2.000.000 euro şi a primit circa 1.000.000 euro şi 2.472.303,8 lei de la reprezentanţii a două societăţi comerciale, în scopul facilitării emiterii documentaţiilor de urbanism necesare dezvoltării unor proiecte imobiliare de tip mall, pe care aceste firme intenţionau să le dezvolte în Constanţa. Banii ar fi fost transferaţi sub forma unor contracte de publicitate fictive încheiate de reprezentanţii societăţilor respective cu o firmă controlată de Mazăre atât direct, cât şi prin intermediul lui Strutinsky. Acesta din urmă, susţin procurorii, a transmis solicitarea inculpatului Mazăre Radu Ştefan către reprezentanţii societăţilor respective şi a semnat contractele fictive de publicitate încheiate între acestea şi firma pe care o administra, contracte în baza cărora au fost ulterior primite sumele de bani.
45 de milioane de euro, prejudiciul Primăriei Constanţa
De asemenea, conform procurorilor, în perioada 2008-2014, fostul edil-şef al Constanţei ar fi primit, cu ajutorul lui Strutinsky, de la Polaris M Holding, al cărei asociat şi administrator în fapt ar fi fost Eduard Martin, peste 7 milioane de euro, pentru că a asigurat acesteia câştigarea unei licitaţii organizate de Primăria Constanţa pentru delegarea gestiunii serviciului de salubrizare a oraşului.
În 2008, între SC Polaris M Holding SRL şi municipalitatea constănţeană a fost încheiat un contract având ca obiect delegarea serviciului de salubrizare pentru o perioadă de 25 de ani şi un act adiţional la acest contract prin care valoarea acestuia a fost majorată, susţin procurorii, nejustificat cu 10 milioane de lei. „Și în acest caz, mita a fost primită într-o manieră identică, prin intermediul unor contracte de publicitate fictive încheiate între S.C. POLARIS M HOLDING S.R.L. și aceeași firmă controlată de inculpații Mazăre Radu Ștefan și Strutinsky Sorin Gabriel. Suma totală achitată în baza acestor contracte a fost, conform calculelor expertului desemnat, de 33.987.771,57 lei. Ca urmare a încheierii acestui contract a fost produs Primăriei Constanța un prejudiciu în sumă de 200.213.248,91 lei (n.r. aproximativ 45,5 de milioane de euro), din care TVA 36.811.616,60 lei, sumă care constituie în același timp un folos necuvenit obținut de societatea comercială beneficiară a contractului”, susţine DNA.
Consiliul Local Constanţa a fugit de răspundere
Pe data de 27 noiembrie, Consiliul Local Municipal (CLM) Constanţa e ezitat să dezbată proiectul de hotărâre prin care municipiul Constanţa ar fi trebuit să se constituie parte civilă în dosarul 964/P/2014 al Direcţiei Naţionale Anticorupţie, dosar care se referă la contractul de salubrizare cu Polaris M Holding. Astfel, proiectul ar urma să fie inclus pe ordinea de zi a proximei şedinţe ordinare a CLM Constanţa.
Contract vechi de şapte ani, niciodată publicat
Ceea ce este interesant de remarcat la acest contract privind serviciul de salubritate este faptul că, deşi a fost încheiat în mai 2008, el nu a fost niciodată publicat până astăzi. Nici pe Site-ul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP), nici pe site-ul Primăriei Constanţa. Asta, deşi nu are nicio clauză legată de vreun posibil secret şi deşi e un contract plătit din banii constănţenilor, suma totală ridicându-se la 335 de milioane de euro (!!!). Enorm şi nejustificat, dacă avem în vedere două aspecte esenţiale: 1. Constanţa nu este un oraş curat şi 2. În unele cartiere nu există niciun tomberon.
Pe timp de vară, se întâmplă uneori ca gunoiul să nu fie ridicat de la ghene timp de zile întregi, astfel că mirosul devine insuportabil. Apoi, în municipiul Constanţa există cartiere rezidenţiale, exclusiviste, în care locuinţele costă, evident, foarte mult şi în care nu există nicio ghenă de gunoi. Nici măcar un banal coş de gunoi montat pe vreun stâlp. Este cazul cartierului Compozitorilor, acolo unde constănţenii îşi iau pungile de gunoi şi le aruncă în alte cartiere, la kilometri distanţă, fapt semnalat de aceştia şi reproşat administraţiei publice locale în repetate rânduri, fără însă niciun ecou şi niciun rezultat.
Primăria Constanţa sfidează, din nou, Legea 544
Pe 16 noiembrie 2015 am adresat Primăriei municipiului Constanţa o solicitare în baza Legii 544 privind liberul acces la informaţiile de interes public, prin care am cerut punerea la dispoziţie a contractului nr. 70717/09.05.2008 între Primăria Municipiului Constanţa şi societatea Polaris M Holding S.R.L., având ca obiect delegarea serviciului de salubritate. Am solicitat, de asemenea, caietul de sarcini şi contractul-cadru referitoare la delegarea prin concesiune a serviciului public de salubrizare a municipiului Constanţa, documente care, la data formulării solicitării pe Legea 544, nu figurau pe site-ul Primăriei Constanţa, ca anexă la hotărârea privind delegarea gestiunii serviciului public de salubrizare a municipiului Constanţa prin concesiune.
Nu am primit niciun răspuns în termen de zece zile, aşa cum prevede legea, la această solicitare. Pe data de 9 decembrie am primit, însă, prin poştă, contractul cadru şi caietul de sarcini, nu şi contractul 70717/09.05.2008 încheiat între primărie şi firma controlată de Eduard Martin, apropiat al fostului primar Radu Mazăre. Evident, în contractul cadru nu sunt menţionate sume de bani pentru, spre exemplu, măturatul manual/1.000 mp sau spălatul străzilor (carosabil)/1.000 mp, dar am solicitat atât acest document, cât şi contractul cu Polaris tocmai pentru a le analiza în eventualitatea unor diferenţe.
Pentru că vorbim despre un contract public, pe 25 de ani, în valoare de 335 de milioane de euro, sumă exorbitantă raportat, repet, la mizeria de nedescris din unele cartiere ale Constanţei (cartiere bune, scumpe, nu periferice), am solicitat un punct de vedere primarului interimar al Constanţei, Decebal Făgădău, cu privire la faptul că nu am primit şi contractul 70717/09.05.2008 încheiat între primărie şi firma lui Eduard Martin. „Îmi cer scuze pentru scăparea colegilor mei. Contractul va fi publicat pe site-ul Primăriei Constanţa mâine, iar asta devine regulă. Orice răspuns la o solicitare în baza Legii 544 va fi publicat pe site-ul Primăriei Constanţa”. Răspunsul edilului vine după ce, la finalul şedinţei Consiliului Local Constanţa din 27 noiembrie, a declarat că acest contract va fi pus la dispoziţie oricui va face o solicitare în baza Legii privind liberul acces la informaţiile de interes public. Am făcut această solicitare pe 16 noiembrie, deci anterior declaraţiilor sale, iar răspunsul instituţiei pe care o conduce nu a inclus şi contractul propriu-zis. Despre actul adiţional la acest contract nici vorbă.
Nesimţirea unei taxe usturătoare
Taxa de habitat este un subiect extrem de delicat pentru constănţeni. Asta deoarece, pentru unii dintre ei, această taxă pentru gunoi depăşeşte, anual, valoarea impozitului pe apartament. Ca şi când nu ar fi fost deja destul de greu de suportat, taxa de habitat a fost majorată, pentru populaţie, de Consiliul Local Constanţa în ianuarie 2013 (prin diminuarea subvenţiei suportate, în numele constănţeanului, de municipalitate), iar principiul care a părut să stea la baza aplicării ei a fost cel potrivit căruia constănţenii cu venituri mai mari produc mai mult gunoi. Ceea ce, evident, este fals.
100 de milioane de euro, prejudiciul de la sfârşitul contractului
Nu în ultimul rând, potrivit procurorilor, s-a calculat şi care ar fi fost valoarea contractului, dacă ar fi fost avute în vedere prețurile pieței. Prin compararea valorilor estimate de Primăria Constanța cu tariful mediu practicat pe piaţă chiar de Polaris M Holding, a rezultat că valoarea serviciului a fost supraestimată cu 19.135.748,01 lei pe an. Valoarea estimată în mod corect, dacă ar fi fost avute în vedere preţurile pieţei practicate chiar de societatea Polaris M Holding în cadrul altor contracte cu alte primării (Arad, spre exemplu), pentru perioada contractului de 25 de ani, ar fi fost de 715.663.149,65 lei faţă de 1.194.056.850 lei – valoare estimată prin nota 160082/28.11.2007 întocmită de Direcția Gospodărire Comunală din cadrul Primăriei Constanța, supraestimarea în acest caz fiind în valoare de 478.393.700,35 lei (rezultând un prejudiciu la sfârşitul duratei contractului de peste 100 de milioane de euro).
2 comentarii