Corina Martin, preşedintele Asociaţiei Litoral Delta – Dunării, a susţinut, săptămâna trecută, o conferinţă de presă de final de an, context în care a prezentat bilanţul şi bugetul activităţilor de promovare derulate în 2015. Previzibil, Martin a insistat asupra controversatei taxe de promovare a staţiunii Mamaia, taxă care, în urma deciziei Consiliul Local Constanţa, a fost eliminată pentru persoanele fizice şi redusă la jumătate pentru persoanele juridice. Reprezentanţii Asociaţiei Litoral – Delta Dunării susţin că succesul staţiunii Mamaia vine tocmai din aplicarea acestei taxe de promovare care ar fi permis dezvoltarea, în ultimii ani, a unei strategii.

Promotii tablouri pecanvas.ro

Făcând referire la desfiinţarea taxei hoteliere, prin aplicarea noului Cod Fiscal, Corina Martin a ţinut să precizeze că aplicarea unei taxe de promovare (cum e cea din Mamaia) reprezintă unica soluţie pentru ca destinaţiile turistice să aibă bugete de promovare care să fie colectate de primării şi date spre administrare asociaţiilor de promovare şi dezvoltare a turismului. Martin a făcut o trecere în revistă a banilor cheltuiţi de asociaţie de la instituirea taxei şi până acum şi a direcţiilor pe care i-au luat aceştia. Ce sume s-au încasat din taxa de promovare, ce sume s-au Dacă taxa de promovare a staţiunii Mamaia este atât de dorită pe cât susţine preşedintele asociaţiei, banii ar trebui daţi fie sub formă de donaţie, fie ca o cotizaţie de către membrii săi. Abia atunci s-ar vedea cât este de dorită această taxă.cheltuit.

Ce se omite însă cu intenţie este amintirea unei campanii lamentabile pe care asociaţia şi fostul primar al Constanţei, Radu Mazăre, au derulat-o, anume campania de publicitate Mamaia Style, considerată discriminatorie şi având conţinut sexist de către Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării. CNCD-ul a solicitat atunci în mod expres modificarea campaniei. Aşadar, aşa-numita strategie de promovare a staţiunii este discutabilă. Doar şepcile pentru campania Mamaia Style costaseră 23.486 de lei. Nu am văzut nicio şapcă din această colecţie. Ce turişti, ce constănţeni le-or fi purtat?

Ar fi, apoi, faptul că, potrivit unui raport prezentat în iunie Consiliului Local Constanţa de asociaţia condusă de Corina Martin, Litoral – Delta Dunării alocă lunar 1.000 de lei pentru servicii de consultanţă juridică. Am ridicat problema şi cu altă ocazie: de ce are nevoie asociaţia de consultanţă juridică?

De menţionat este şi alocarea, în 2013, pentru realizarea filmului oficial de promovare a staţiunii Mamaia şi a Satului de Vacanţă, a sumei de 53.055 de lei. Imnul staţiunii Mamaia, acel penibil „Viva Mamaia!”, a costat 213.047,87 de lei. Nu-i puţin pentru un imn care a devenit motiv de ironii şi polemici dure, nu-i aşa?!?

 

Aici sunt banii dumneavoastră! Aici, unde?

Deşi e al treilea an în care asociaţia pe care o conduce a încasat banii rezultaţi din taxa de promovare (80% din sumă merg la asociaţie, doar 20%, la primărie), rămân, totuşi, câteva întrebări la care nu răspunde nimeni: cum se cuantifică rezultatele promovării staţiunii Mamaia prin folosirea banilor rezultaţi din încasarea taxei? Dacă se cuantifică, ce instituţie face asta? Există un studiu comparativ, un raport în care să vedem care era numărul de turişti din Mamaia de dinainte de taxa de promovare şi cel de după aplicarea ei? Ce cred agenţii economici din Mamaia despre felul în care au fost cheltuiţi bani încasaţi din taxă în 2013, 2014 şi 2015?

Nu mai puţin important, de ce este nevoie ca aceşti bani, reprezentând o taxă privată, cum susţine Corina Martin, să fie încasaţi de Serviciul Public de Impozite şi Taxe? De ce nu de o structură privată, şi nu de oameni plătiţi din bani publici, banii constănţenilor? Asociaţia Litoral – Delta Dunării este o asociaţie privată, pentru care o instituţie publică prestează un serviciu public. De ce? Ah, da, fiindcă această taxă privată a fost impusă de Consiliul Local atunci când primar era încă Radu Mazăre. Dacă taxa de promovare a staţiunii Mamaia este atât de dorită pe cât susţine preşedintele asociaţiei, banii ar trebui daţi fie sub formă de donaţie, fie ca o cotizaţie de către membrii săi. Abia atunci s-ar vedea cât este de dorită această taxă.

Este doar o chestiune de timp până când această taxă va fi complet eliminată, iar asta s-a putut constata în ultima şedinţă a CLM Constanţa de anul acesta. Aceiaşi consilieri locali care au votat pentru introducerea acestei taxe nu au mai considerat-o acum imperios necesară, fapt pentru care au votat în favoarea intrării ei la apă. Ne-am putea aştepta ca, în acest ritm, peste doar câteva luni, tot aceşti consilieri să propună dispariţia sa totală.

Sigur, trebuie avut în vedere contextul în care această taxă de promovare a fost ciuntită, anume decăderea imperiului Martin: deputatul Eduard Martin a fost trimis în judecată într-un dosar, alături de Mazăre, de Sorin Strutinsky, dar şi de firma sa, Polaris M Holding, şi ulterior, exclus din PSD, în vreme ce Dumitru Martin, fostul soţ al Corinei Martin, a fost arestat de ofiţerii FBI, sub acuzaţia că ar fi încercat să mituiască un ofiţer din Forţele Aeriene (US Air Force).

Probabil că toate hibele asociaţiei cu privire la promovarea staţiunii Mamaia ar fi putut fi trecute cu vederea dacă organismul condus de Martin s-ar fi implicat în elaborarea unui proiect pentru candidatura Constanţei la statutul de capitală europeană a culturii. Fiindcă municipiul Constanţa e chiar în mijlocul litoralului românesc. Ei bine, acest lucru nu s-a întâmplat. Evident.

 

Sursa foto: observator.ro

(Citit de 495 ori, 1 afisari astazi)