După ce m-am plictisit de cât am scris despre ilegalitatea contractului dintre Ministerul Transporturilor şi Ilvana Holding Limited, firmă înmatriculată în paradisul fiscal Cipru şi care a primit cadou pavilionul românesc, a venit în sfârşit DREPTATEA. Acest subiect tabu, pe care actualele şi fostele conduceri ale Autorităţii Navale Române s-au ferit ca dracu’ de tămâie să-l discute (de parcă eu sau voi am semnat mizeria de contract, nu ei) aproape că s-a încheiat cu un nesperat câştig din partea statului român. Ieri Curtea de Apel Constanţa, a anulat, definitiv, contractul de cedare a dreptului de folosinţă a pavilionului românesc în favoarea offshore-ului din Cipru. Magistraţii au anulat contestaţia formulată de RIFA Holdings Limited (fosta Ilvana Holdings Limited), care primise dreptul de folosinţă a pavilionului românesc, pentru o perioadă de 30 de ani.

Promotii tablouri pecanvas.ro

Drepţi (şi corupţi) la drapel

Acum nu vreau să fac un proces de conştiinţă artizanilor contractului RIFA. Fiecare poate alege să stea drepţi şi să reprezinte steagul românesc, numai că unii au văzut doar bani în asta. Pe scurt, fostul director al Autorităţii Navale Române, Eugen Olteanu, a fost numit în funcţie de secretarul de stat, Valentin Preda (apropiat al grupării Mazăre) pe 12 septembrie 2012. În aceeaşi zi, Olteanu a semnat un contract de agenţie prin care statul român ceda pavilionul maritim, pentru o perioadă de 30 de ani, firmei Ilvana Holding Limited, înfiinţată cu o lună mai devreme, în paradisul fiscal Cipru. După semnarea contractului, şeful ANR l-a inclus în categoria documentelor secrete. A fost înfiinţat astfel „Registrul Internaţional Naval Român”, cu scopul de a determina companiile de transport maritim străine să înmatriculeze nave în România. Este o practică obişnuită în lume, cu diferenţa că, în timp ce în alte state armatorii străini plătesc gras pentru a putea utiliza pavilionul unui stat de care nu aparţin, în cazul României lucrurile au stat pe dos: statul român cu cheltuiala şi răspunderea, armatorii străini, cu banii. Miroase a şpagă aici?

Banul, ochiul dracului

Armatorii care urmau să îşi înscrie navele sub pavilion românesc ar fi trebuit să achite o taxă de bază de 6.000 euro, plus o taxă variabilă calculată în funcţie de greutatea vasului: 0,3 euro pe fiecare tonă metrică pentru navele cu greutatea între 1-10000 DWT; 0,2 euro pentru fiecare tonă metrică DWT între 10001 şi 30000 DWT; 0,1 euro pentru fiecare tonă metrică DWT peste 30000 DWT. Conform contractului, ANR urma să primească 1000 euro pe an pentru fiecare navă înmatriculată în registru, iar diferenţa este lesne de înţeles unde ar fi rămas. Până la urmă, debarcarea celor doi „muschetari” de la ARN, respectiv Ministerul Transporturilor a blocat toată treaba. Acum patronii RIFA ameninţă cu procesele internaţionale. Să vedem ce iese.

P.S. Nu că aş avea vreo simpatie deosebită, din contră, dar, pe toată durata tărăşeniei cu RIFA, o singură voce s-a ridicat şi a spus răspicat că nu este în regulă: Andrian Mihei, armator, profesor, director ANR.

Sursa foto: youtube.com

(Citit de 308 ori, 1 afisari astazi)