Un proiect deosebit de interesant, dar de domeniul SF-ului, dacă ne raportăm la starea actuală a terminalului feribot din portul Constanţa Sud – Agigea, a fost prezentat în această săptămână în portul Constanţa. Hârburile plutitoare „Mangalia” și „Eforie“, abandonate din lipsa fondurilor pentru retehnologizare, vor face subiectul unui program – pilot de modernizare pentru a trece pe tehnologia LNG (gaz natural lichefiat).

Promotii tablouri pecanvas.ro

„Acest proiect LNG este foarte important pentru CFR Marfă. Noi suntem proprietarii celor două ferry care sunt panoulparcate de multă vreme în port. Ele vor intra într-un proiect pilot de modernizare şi remotorizare pentru a satisfice această nevoie de transport în Marea Neagră”, a declarat Mihuţ Crăciun, directorul general al CFR Marfă. „Este prima dată când se încearcă (aici ai nimerit-o cu încercatul, domnule director, că la feribot s-a tot încercat, dar niciodată nu s-a reuşit) montarea unor motoare LNG pe nave ferry”, a declarat Nicolae Dan Tivilichi, directorul general al Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa. Potrivit acestuia, dacă proiectul românesc va fi o reuşită, feriboturile vor fi primele nave din lume care merg pe gaz lichefiat.

Ideea de peste ocean, banii de la UE

Cele două feriboturi sunt parte într-un program mai vast de modernizare a terminalului feribot. În Statele Unite ale Americii un număr mare de locomotive diesel au fost modificate pentru a funcţiona numai cu gaz, efectul direct fiind reducerea importantă a poluării. Şi cum în terminalul feribot, dar şi în portul Constanţa nu există electrificare, toate locomotivele sunt diesel. Acum autorităţile încearcă să adapteze modelul american, dar cu bani de la UE.

Pentru a obţine finanţare, portul Constanţa va face parte din noul concept european „Motorways of the Sea”. „Autostrada mărilor”, aşa cum sună pe româneşte acest concept, este un proiect prin care se creează o reţea intermodală de transport între porturile comunitare. Reţeaua va beneficia de sume mari de bani pentru modernizarea, dar mai ales ecologizarea mijloacelor de transport. Şi uite aşa ar putea România să mai pape nişte fonduri comunitare gratuite, asta bineînţeles dacă reuşeşte să facă proiectul anunţat cu mare pompă.

Tragi-comedia feribot

„Mangalia” și „Eforie“ sunt ultimele două nave care mai arborează pavilionul românesc şi zac de opt ani în parcul rece din portul Constanţa, pentru că statul român nu este interesat să le repare. Un vas a fost legat la chei în 2008, iar celălalt, un an mai târziu.

terminalSituaţia este cu atât mai proastă cu cât aceste două nave şi  terminalul prezintă interes strategic, iar orice decizie în ceea ce priveşte feribotul nu poate fi luată fără consultarea Consiliului Suprem de Apărare a Ţării. Navele au transportat în trecut blindate româneşti în teatrele de operaţii, iar terminalul prezintă interes strategic militar.

Cele două feriboturi româneşti au un deplasament de 12.000 tdw fiecare şi pot încărca la bord 40 de TIR-uri sau 40 de vagoane. Destinaţia iniţială a vaselor era asigurarea unei singure linii maritime regulate, Constanţa-Samsun (Turcia), port de unde vagoanele plecau spre Orientul Mijlociu. Principalul beneficiar al acestor transporturi civile şi militare era Irakul. După 1989 relaţiile s-au rupt, iar agenţia feribot a căutat rute alternative. Feriboturile au navigat, până la scoaterea din exploatare, pe trei linii, două cu Turcia (Samsun şi Deringe, în cazul ultimei, în port fiind improvizată o instalaţie de transfer a TIR-urilor) şi una cu Georgia, durata maximă a unui marş fiind de 100 de ore. Niciuna dintre rute nu a fost rentabilă.

Copy-paste la comanda dictatorului

Construcţia celor două nave nu a fost deloc una uşoară. Legenda spune că, dată fiind complexitatea proiectării unui feribot, Ceauşescu a ordonat spionilor să facă rost de planuri din afara ţării. Voia neapărat ca flota maritimă să fie completată şi cu această categorie de nave şi nu mai avea răbdare. În fine, proiectate de alţii, dar construite în ţară,

Feribotul „Mangalia”: deplasament: 12.000 tdw., lungime: 184 m., lăţime: 26 m., 46 de membri ai echipajului, trei punţi , deservite de un lift dublu, precum şi un triaj miniaturizat, deservit de o locomotivă de manevră specială, capabilă să se deplaseze atât pe şine, cât şi pe roţi. Pe puntea principală are cinci linii de cale ferată.
cele două nave au văzut lumina zilei cu puţin înaintea revoluţiei.

Presa comunistă relata cu mândrie că, la 11 februarie 1988, primul feribot maritim românesc, proiectat la I.C.P.R.O.Nav Galaţi şi construit în Şantierul Naval Constanţa, purtând numele „Mangalia”, pleacă din portul Constanţa Sud-Agigea, pentru efectuarea probelor de mare. Trei ani mai târziu a fost gata şi cea de-a doua navă. Deşi la acea vreme era considerate nave moderne, feriboturile au probleme de fiabilitate, graţie conceptului „măreţ” comunist de a se fabrica totul în ţară. Motoarele, făcute la Reşiţa, consumă mult, iar navele nu mai corespund cerinţelor actuale de transport feribot. Asta nu ar fi până la urmă o problemă, am văzut în portul Constanţa nave similare, dar turceşti, de pe vremea bunicii, care mergeau. Să vedem ce o să iasă cu ale noastre…

 

 

Foto: zin.ro

(Citit de 274 ori, 1 afisari astazi)