Marian Petcu, prof. univ. dr. la catedra de Antropologie culturală din cadrul Facultăţii de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării Bucureşti, a lansat ieri, la Universitatea „Ovidius” Constanţa, două volume: „Sociologia luxului” şi „Studii şi cercetări de istorie a publicităţii”. Ambele volume coordonate de Petcu au apărut în colecţia Comunicare media a editurii Tritonic, reprezentată, în cadrul lansării de ieri, chiar de directorul său, Bogdan Hrib. Lansarea a reunit profesori ai Facultăţii de Litere de la Universitatea „Ovidius”, dar şi numeroşi studenţi, viitori jurnalişti şi viitori oameni de Litere. Alături de Marian Petcu au fost la evenimentul de ieri, pe lângă directorul editurii Tritonic, conf. univ. dr. Cristina Tamaş, decanul Facultăţii de Litere, conf. univ. dr. Aurelia Lăpuşan şi prof. univ.dr. Ana Maria Munteanu, acestea din urmă fondatoare ale Specializării Jurnalism a instituţiei de învăţământ constănţene.
Despre volumul „Sociologia luxului”, prof. univ. dr. Ana Maria Munteanu a declarat că reprezintă „un demers multifaţetat de înţelegere a fenomenului”: „Luxul e un subiect încă insuficient dezbătut, cu implicaţii sociale, economice, culturale şi chiar spirituale. Luxul produce segmentare socială. Ne îndreptăm către o societate globală în care tot mai puţini au puterea economică, şi către tot mai multe «societăţi» în care prea mulţi nu-şi permit nici măcar o casă. Cei din urmă migrează pe trasee intercontinentale doar cu un telefon mobil şi fără cele necesare drumului”, a explicat Ana Maria Munteanu, catalogând „Sociologia luxului” drept o abordare interdisciplinară necesară în domeniul comunicării şi nu numai. În aceeaşi ordine de idei, Munteanu a ţinut să remarce faptul că, din punctul său de vedere, în societatea momentului, „luxul este generat fantasmatic”: „În ce măsură o casă de lux developează relaţii specifice capitalismului actual şi în ce măsură translatează fantasme care n-au, de fapt, nicio legătură cu valoarea de întrebuinţare a unei case?!?”, a întrebat, retoric, Ana Maria Munteanu. De altfel, Munteanu publică, în volumul coordonat de Marian Petcu, studiul „«Casa de lux» ca element transnaţional”, cercetare pe care o semnează împreună cu Valentin Vanghelescu, doctorand al Universităţii Bucureşti, asistent la Universitatea „Ovidius” – Specializarea Jurnalism.
Despre volumul „Sociologia luxului”, Marian Petcu a mărturisit că este o lucrare polemică, o carte care va fi cu siguranţă atacată. Este, susţine autorul, o cercetare de antropologie a consumului, care „spune foarte multe lucruri care nu s-au spus”. Cât despre „Studii şi cercetări de istorie a publicităţii”, Petcu a menţionat că volumul se referă strict la spaţiul românesc. „Citind presa veche, am avut surpriza să găsesc un anunţ de mică publicitate care suna cam aşa: «Vând ţigancă de casă. Ştie toate lucrurile femeieşti şi e cuminte.» Uneori, avea şi preţ. Profesorii nu-mi spuseseră că în România s-a practicat comerţul cu sclavi”, a adăugat Marian Petcu.
Nici un comentariu