• Cedarea pavilionului maritim românesc, o afacere cu „tentacule” în Ministerul Transporturilor
  • Andrian Mihei, fostul director al ANR care a desecretizat contractul păgubos prin care dreptul de folosinţă a pavilionului maritim românesc era cedat unui offshore din Cipru, a fost demis de fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, care îi era şi coleg de partid
  • În ziua în care îl demitea pe Mihei din funcţie, Fenechiu, azi condamnat la închisoare cu executare în Dosarul „Transformatorul”, îi asigura pe reprezentanţii RIFA de întreaga sa disponibilitate la dialog şi colaborare, pentru a face operaţional contractul încheiat cu ANR, contract declarat, în 2016, ilegal

Un articol publicat pe site-ul JUSTIŢIE CURATĂ

Promotii tablouri pecanvas.ro

Curtea de Apel Constanţa a anulat, pe 7 martie, definitiv, contractul prin care dreptul de folosinţă a pavilionului maritim românesc era cedat unei firme din paradisul fiscal Cipru, pentru o perioadă de 30 de ani. Instanţa a menţinut astfel decizia Tribunalului Constanţa, care constatase nulitatea absolută a contractului încheiat între Autoritatea Navală Română (ANR) şi fosta Ilvana Holding Limited (actuală RIFA Holdings Limited), contract înregistrat la ANR în septembrie 2012.

Potrivit acelui contract, care a fost secretizat de Eugen Olteanu, fost director al ANR, armatorii care şi-ar fi înscris navele sub pavilion românesc ar fi trebuit să achite o taxă de bază de 6.000 de euro, la care se adăuga o taxă variabilă, calculată în funcţie de greutatea vasului: 0,3 euro pe fiecare tonă metrică pentru navele cu greutatea între 1-10000 DWT; 0,2 euro pentru fiecare tonă metrică DWT între 10001 şi 30000 DWT; 0,1 euro pentru fiecare tonă metrică DWT peste 30000 DWT. Conform contractului, ANR urma să primească 1.000 de euro pe an pentru fiecare navă înmatriculată în registru.

 

Contract redactat doar în limba engleză şi secretizat

Contractul dintre Autoritatea Navală Română şi RIFA Holding Limited a fost încheiat pe 14 septembrie 2012, dată la care instituţia subordonată Ministerului Transporturilor era condusă de Eugen Olteanu. Peste doar câteva luni însă, Olteanu este „debarcat” de la conducerea instituţiei, director al ANR fiind numit liberalul Andrian Mihei, comandant de cursă lungă şi profesor universitar la Academia Navală „Mircea cel Bătrân”. Asta se întâmpla pe 26 februarie 2013. Peste doar câteva săptămâni, Mihei primeşte o scrisoare oficială din partea unei firme nemţeşti (off shore-ul din Cipru), în care i se solicita imperativ să recunoască drept finalizată data de mobilizare din contractul cu ANR şi, de asemenea, să acorde mandat la patru persoane de naţionalitate germană, pentru a semna şi a ştampila în numele ANR.andrian-mihei

Mai mult, lui Mihei i se cerea modelul ştampilei ANR, pentru ca nemţii să o folosească în ştampilarea documentelor, în numele Autorităţii Navale Române (!). A fost momentul în care Mihei a solicitat să i se arate contractul, dar în care, de asemenea, a aflat de la Eugen Olteanu, la acel moment director al Direcţiei juridice, resurse umane, salarizare din cadrul ANR, că acest contract este secretizat. Mihei a dat atunci o dispoziţie de declasificare a contractului, de la „secret de serviciu”, la „confidenţial”, context în care a constatat că acel contract nu era numerotat, sigilat, parafat. Mai mult, contrar legislaţiei româneşti, contractul era redactat doar în limba engleză. Abia ulterior a fost tradus în limba română, printr-o traducere legalizată la notariat, după intervenţia lui Mihei.

Considerând că acel contract încalcă mai multe acte normative interne şi internaţionale, ceea ce făcea imposibilă executarea sa, Andrian Mihei anunţă imediat Ministerul Transporturilor, condus atunci de Relu Fenechiu, şi convoacă de urgenţă un Consiliu de Conducere extraordinar al ANR. I se recomandă să se adreseze organelor abilitate ale statului, fapt pentru care face o plângere penală împotriva lui Eugen Olteanu, directorul care semnase contractul, pentru abuz în serviciu contra intereselor statului.

 

Valentin Răducu Preda, „băiatul performant”

Trebuie menţionat faptul că acest contract între RIFA şi ANR, privind cedarea pavilionului maritim românesc, a fost semnat după schimbarea registrului maritim internaţional, prin Ordonanţa 19 din 2012, ordonanţă semnată de secretarul de stat Valentin Răducu Preda, pentru ministrul Transporturilor de atunci, Ovidiu Silaghi. În mentalul colectiv, afacerea RIFA este mereu legată de numele lui Valentin Preda, chiar dacă, e drept, aşa cum mărturiseşte şi Mihei, nu a fost văzut niciun document privind contractul cu ANR semnat direct de Valentin Răducu Preda.

Amintim că, în iunie 2014, Preda era trimis în judecată de DNA într-un dosar pentru săvârşirea infracţiunilor concurente de: divulgarea secretului care periclitează securitatea naţională, trafic de influenţă şi complicitate la folosirea, în orice mod, direct sau indirect, de informaţii ce nu sunt destinate publicităţii ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informaţii. Valentin Răducu Preda a fost de trei ori secretar de stat în Ministerul Transporturilor, dar şi consilierul personal al fostului primar al municipiului Constanţa, Radu Mazăre. Fostul edil-şef îl alinta pe Preda „Valerică” şi nu se sfia să îl catalogheze „băiat performant”.

 

„Ne exprimăm regretul pentru tergiversarea acestei situaţii”

Revenind la Relu Fenechiu, fostul ministru liberal al Transporturilor, trebuie precizat că, după ce i s-a adus la cunoştinţă, de către Andrian Mihei, faptul că acel contract dintre RIFA şi ANR nu este în regulă, a decis să-l revoce pe Mihei de la conducerea Autorităţii Navale Române, pe data de 24 mai 2013. Cu totul surprinzător (sau nu), în exact aceeaşi zi, Fenechiu trimite o scrisoare oficială, în calitate de ministru al Transporturilor, către RIFA Holdings Limited, în care asigură firma de faptul că ministerul pe care îl conduce „depune toate eforturile pentru ca divergenţele semnalate să fie soluţionate şi toate părţile să ajungă la un consens”. „Ne exprimăm regretul pentru tergiversarea acestei situaţii şi vă asigurăm că dorim să găsim o rezolvare cât mai rapidă şi corectă care să respecte exigenţele legale în vigoare. (…) Prin urmare, ne dorim ca în cursul zilei de luni, 27 mai a. c., să vă putem transmite spre analiză un document care să reflecte argumentele ambelor părţi, care să facă obiectul unor discuţii comune, în vederea promovării urgente a acestuia pentru obţinerea unui acord al Guvernului României”, menţionează Relu Fenechiu în scrisoarea cu pricina. Asta, nota bene!, după ce Andrian Mihei îi adusese la cunoştinţă neregulile din contract. În opinia lui Mihei, s-a încercat intrarea în legalitate a acestui contract, intenţie care însă a eşuat. Astăzi, Relu Fenechiu îşi ispăşeşte pedeapsa din dosarul „Transformatorul”, în care a fost condamnat la cinci ani de închisoare cu executare.scrisoare relu fenechiu RIFA-page-001

În martie 2016, instanţa anulează definitiv contractul dintre RIFA şi ANR care, după ce fusese atacat de Mihei, nu produsese efecte. Ca o coincidenţă sinistră, decizia Curţii de Apel Constanţa a fost dată pe data de 7 martie, la exact un an de la decesul fostului director al ANR, Eugen Olteanu.

Un articol publicat pe site-ul JUSTIŢIE CURATĂ

(Citit de 333 ori, 1 afisari astazi)